Kopie in kunsthars
Venus, de Romeinse godin van de liefde, geldt in de westerse beschaving als hét symbool van eeuwige schoonheid. In Venus van de vodden van Pistoletto is ze verworden tot een grove, sterk vergrote kopie in kunsthars van een klassieke sculptuur, op het eerste gezicht meer op haar plaats in een tuincentrum dan in een museum.
Eigentijdse versie
Ze keert de toeschouwer haar rug toe en wendt zich tot een kleurrijke berg lompen, alsof zij zich daarin wil spiegelen. De verheven godin en de rauwe werkelijkheid van de vodden zijn tot elkaars evenbeeld gemaakt. Venus is een naakte vrouw van kunststof geworden. Maar toch blijft ze ook hier wie ze is: symbool van liefde en schoonheid, in een eigentijdse versie van een eeuwenoude mythe.
Arte povera
Deze Venus wordt een icoon van de arte povera, een Italiaanse beweging van de jaren 60 en 70, waarvan Pistoletto een van de leidende figuren is. Het gebruik van goedkope, alledaagse materialen is een van de kenmerken van de arte povera. In Pistoletto’s visie is alles ‘goed genoeg’ om in de kunst te worden gebruikt.