Koop je ticket

Het aanspreken van de zintuigen

Redon is schilder, pastellist, tekenaar en lithograaf, maar al jong leert hij ook viool en piano spelen en vat hij een liefde op voor literatuur. Hij is nauw bevriend met schrijvers en componisten, is zelf actief als schrijver en voert muziek uit. Muziek, literaire thema’s en beeldende kunst zijn voor hem onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al in zijn eigen tijd oogst hij veel lof voor de zeer eigen manier waarop hij deze verschillende expressieve krachten in zijn werk weet te verbinden. Als geen ander geeft hij daarmee uiting aan het in de late 19de eeuw populaire concept van de synesthesie: de opvatting dat door meer zintuigen tegelijkertijd aan te spreken een intensere beleving kan ontstaan.

Thema’s in de tentoonstelling

Redon vindt zijn inspiratie in literaire en muzikale bronnen van de klassieke oudheid tot Richard Wagner. De tentoonstelling laat dit zien aan de hand van een reeks specifieke thema’s, zoals het gevleugelde paard (Pegasus) of de vrouw, die zowel voorkomt als symbool van schoonheid (Béatrice) als in de gedaante van fatale verleidster (Salomé). Redon gebruikt deze thema’s steeds opnieuw, laat ze van gedaante veranderen en geeft ze telkens nieuwe betekenissen en associaties mee.

Zijn bewondering voor Wagner blijkt onder meer uit zijn voorstellingen van Brünnhilde en Parsifal. Maar meestal is de relatie met muziek niet zo letterlijk en gaat het hem meer om het oproepen van een gemoedstoestand. Tijdgenoten beschrijven zijn werk vaak in termen van een muzikale ervaring. Zelf noemt hij zich een ‘peintre symphonique’.

‘Mijn tekeningen inspireren en bevatten geen definities. Zij stellen niks vast. Net als muziek plaatsen zij ons in een meerduidige wereld van het onbestemde’. (Uit A –soi-même, 1961 )


Odilon Redon, Hommage à Goya, 1885

Woord en beeld

Redons rol als schrijver en illustrator komt in de tentoonstelling aan bod in een aantal lithografische series die hij maakt bij teksten van schrijvers die hij bewondert, zoals Gustave Flaubert, Edgar Allan Poe en Charles Baudelaire. Ook combineert hij litho’s met zijn eigen teksten tot visuele en tekstuele gedichten, zoals in Hommage à Goya. Woord en beeld vormen hier een geheel.

Bijzonder bruikleen

De tentoonstelling is samengesteld uit 167 werken uit een belangrijke particuliere verzameling, de eigen rijke Redoncollectie van het museum en een aantal bruiklenen uit andere collecties. Hierdoor kan La littérature et la musique een ongekende breedte en variëteit aan thema’s laten zien in Redons gehele oeuvre, van zijn krachtige zwart-wit litho’s tot zijn stralende, kleurrijke pastels.

De tentoonstelling reist door naar de Ny Carlsberg Glyptotek in Kopenhagen, waar ze te zien is van 11 oktober 2018 tot en met 20 januari 2019.

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt een gelijknamige publicatie met bijdragen van een internationaal gezelschap van vooraanstaande auteurs op het gebied van het symbolisme en van Redons werk. Gastconservator Cornelia Homburg tekent voor de samenstelling van het boek. De publicatie verschijnt in het Nederlands en het Engels en wordt uitgegeven door NAI 010 uitgevers.
Meer informatie

Begunstigers:logo

Afbeeldingen: Odilon Redon, La liseuse, 1895-1900, particuliere collectie, Hommage à Goya (album met 6 litho's), 1885, Tête de martyr sur une coupe (Saint Jean), 1877, collectie Kröller-Müller Museum / header: detail Pégase, 1895-1900, particuliere collectie