Mix Match MuseumHet Kröller-Müller koos voor de volgende online tentoonstellingsconcepten:

‘De wereld van boven’ van Serge Stommels, met litho’s van Panamarenko en Hamilton Finlay of ‘Inbeelding en uitbeelding’ van Wouter Tempelman. Nanny Koetsier koos werken die juist naar ons lijken te kijken: met als eyecatchers Otto Eerelman’s Blauwe Dog en een pin-up van Erwin Olaf, terwijl Joeny Veldhuyzen van Zanten de bezoeker confronteert met de ‘fijne nalatenschap van Duchamp’. Parcival Bessems en Corine Jacobs blijven wat meer op het kunsthistorische pad, met respectievelijk een introductie van een ‘Tweede Gouden Eeuw’ (1813-1940) en een frisse kijk op de hoeken en tegendraadsheid van grote kunstenaars als Piet Mondriaan en Kurt Schwitters. De laatste en jongste gastcurator is Tom Veerbeek (12 jaar). Hij verraste het museum met een inventieve professor én het aanbod voor een zelfverzonnen rondleiding.

Kijkje achter de schermen

De komende tijd zal het museum samen met zijn gastcuratoren de concepten vertalen naar een echte tentoonstelling. De zeven gasten denken mee over de vorm en presentatie en krijgen een uniek kijkje achter de schermen. Andere geïnteresseerden kunnen dit proces volgen via de liveblogs, op de website www.mixmatchmuseum.nl. Hier ontdek je hoe de online concepten hun uiteindelijke vorm krijgen, met actuele foto’s en verslagen, van alle betrokken museumcollega’s, en onze gasten.

Zes musea

Mix Match Museum is een online platform waar de collecties van het Amsterdam Museum, het Groninger Museum, het Kröller-Müller Museum in Otterlo, Museum Boerhaave in Leiden, Museum TwentseWelle in Enschede en het Van Abbemuseum in Eindhoven samenkomen. In alle deelnemende musea openen vanaf de Museumweek 2015 (18 april) Mix Match Museum tentoonstellingen. De tentoonstellingen in het Kröller-Müller zijn te zien tot en met 30 augustus.

Mix Match Museum wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Doen.

stichting doen