Invloed
Aanvankelijk schildert Piet Mondriaan in de naturalistische stijl van de Haagse School. Nieuwsgierig naar de nieuwste ontwikkelingen in de kunst, zoals het kubisme van Picasso en Braque, vertrekt hij in 1911 naar Parijs. Onder invloed van de kubisten brengt hij zijn kleurgebruik al snel terug tot vooral grijs, oker en bruin en verdwijnt geleidelijk de herkenbare werkelijkheid uit zijn schilderijen.
Analytisch kubisme
Tableau no. 1 laat duidelijk de invloed zien van het analytische kubisme. Hierin wordt een voorwerp of een figuur ontleed, in fragmenten opgebroken en omgezet in een complexe structuur. De compositie wordt vanuit het midden opgebouwd, de vormen vervagen naar de randen. Tableau no. 1 heeft een ondertekening van een boom, maar dit motief is nauwelijks meer te herkennen.
Eerste stappen
Mondriaan ontleedt zijn onderwerp in talloze segmenten. Hierdoor ontstaat een levendige structuur van horizontale en verticale, rechte en licht gebogen lijnen en grijze en okerkleurige vlakken. In dit schilderij en in andere werken uit hetzelfde jaar zet Mondriaan zijn eerste stappen op de weg naar ‘de onveranderlijke zuivere werkelijkheid achter de veranderlijke vormen van de natuur’.