Voorgoed terug in het museum

Dit in hardsteen gehakte tempeltje van de Amsterdamse beeldhouwer Pjotr Müller maakte voorheen deel uit van zijn grote installatie Mijn Paradijs, twaalf tempelvormige bouwsels in verschillende architectonische stijlen. Dit werk, dat inmiddels is ontmanteld, was in 1986 voor het eerst te zien in het Kröller-Müller. In 2014 is het Tempeltje als enige overgebleven onderdeel voorgoed naar het museum teruggekeerd.

Contrast

Tempeltje van het dagelijks leven is het tweede werk van Müller in de beeldentuin. Het staat in de directe omgeving van het al eerder aangekochte Nuraghe uit 1983. De gladde, strak uitgevoerde Nuraghe vormt een mooi contrast met het Tempeltje, dat de meer barokke kant van Müllers werk vertegenwoordigt. Beide werken getuigen van zijn onderzoek naar bouwsels en beeldhouwwerken uit verschillende tijden en culturen, die niet werden gemaakt in een artistieke maar in een religieuze context.

Pjotr Müller, Tempeltje van het dagelijks leven en NuragheReligieuze elementen

Ook Müller past religieuze elementen in zijn werk toe, omdat, zoals hij in een interview in de NRC zegt, ‘ik meer van het leven verlang dan de dagelijkse strijd om het bestaan, het dagelijkse gebrek aan diepgang. En hoe kun je beter aantonen dat er meer is dan door dat in je werk te suggereren?’