Piet Mondriaan – Boerderij in Duivendrecht bij avond (na restauratie) – circa 1916 – olieverf op doek – 85 x 100 cm – KM 107.061
Over het werk
Piet Mondriaan (1872 – 1944) maakt vaak verschillende versies van één motief. In de periode 1905 – 1916 schildert en tekent hij 15 keer boerderij Weltevrede in Duivendrecht. Hij beeldt de boerderij af bij verschillende weersomstandigheden en gebruikt diverse formaten en technieken. Van de 15 werken met dit onderwerp zijn er 4 in de Verenigde Staten en Canada terechtgekomen. Eén werk is verloren gegaan.
Voornaamste reden voor de restauratie was de erg vergeelde vernislaag en ook het vuil op het oppervlak van het schilderij. Bovendien bood de (niet oorspronkelijke) lijst van het schilderij onvoldoende bescherming.
De gele vernis en het oppervlaktevuil gaven het schilderij een dof en mat uiterlijk en onttrokken de originele kleuren van de voorstelling aan het zicht. Het verwijderen ervan gaf een prachtig resultaat. Het schilderij is veel helderder en sprankelender geworden, zelfs in de donkere voorgrond.
Na de behandeling was het craquelé nog steeds erg zichtbaar, in de vorm van vele kleine witte lijntjes en barstjes in de verf, die vooral in de donkere partijen erg storend waren. Daarom werd besloten al deze plekken te vullen met retouches, zodat het beeld dat Mondriaan voor ogen had kon worden hersteld.
Als laatste onderdeel van de restauratie moest het schilderij een nieuwe lijst krijgen die geschikt was om ultravioletlicht-werend veiligheidsglas in aan te brengen.
Er werd gekozen voor een lijst die in het Kunstmuseum Den Haag is ontworpen voor enkele van Mondriaans vroege landschappen, uit dezelfde periode als Boerderij in Duivendrecht bij avond. Het gaat om een eenvoudige eikenhouten lijst met een schuin aflopend profiel. Langs de buitenrand is een smalle, donkere bies verwerkt. Voor het schilderij in het Kröller-Müller is het profiel van de Haagse lijst iets smaller gemaakt. De afwerklaag heeft een iets rode tint, passend bij de rode toetsen in de bomen van de voorstelling.