In het begin speelt de interactie met het publiek een belangrijke rol in het werk van Stanley Brouwn (Paramaribo 1935-Amsterdam 2017). Voor zijn project this way brouwn vraagt hij willekeurige voorbijgangers in Amsterdam de weg en laat hen een schetsje maken van de af te leggen route. Deze vaak aandoenlijke tekeningetjes voorziet hij van een stempel en van de titel this way brouwn. Zonder te weten waar Brouwn en de passant stonden en waarheen Brouwn de weg vroeg, zijn de getekende aanwijzingen lastig te lezen. Maar toch zetten ze aan om een beweging uit te voeren ‘in het hoofd’.
Meten en tellen
In de jaren zeventig ontwikkelt Brouwn zijn eigen maatsysteem, gebaseerd op de lengte van zijn eigen lichaamsdelen. Hiervoor grijpt hij terug op oude maateenheden als de voet, de el en de stap, in zijn versie respectievelijk sb-voet, sb-el en sb-stap. ‘Meten’ is voor Brouwn sterk verbonden met het menselijk lichaam, het is voor hem geen puur objectieve handeling.
Zo maakt Brouwn werken die ontstaan door het tellen van de voetstappen die hij binnen een bepaalde tijd op een bepaalde plaats of in een bepaalde richting zet. Op een reis in 1971 naar Noord-Afrika via België, Frankrijk, Spanje, Marokko en Algerije, meet hij iedere dag in elk land nauwkeurig het aantal stappen dat hij zet met een handteller. Een van zijn werken uit deze periode is afghanistan–zambia, een klein vierkant boekje waarin het aantal stappen is geregistreerd dat hij heeft gezet in verschillende steden over de wereld. Hij legt zo met grote precisie de verhoudingen vast tussen tijd, ruimte, afstand en richting en benadrukt tegelijk de alledaagsheid van het lopen.
Brouwn en het Kröller-Müller Museum
Brouwn maakt verschillende werken speciaal voor het Kröller-Müller, zoals het tweedelige werk Project voor het Rijksmuseum Kröller-Müller (1984). Voor het eerste deel loopt hij vanaf tien verschillende punten in de beeldentuin een wisselend aantal stappen in steeds andere richtingen. Het beginpunt van iedere wandeling is gemarkeerd door een bordje met de tekst: ‘beginpunt van een door stanley brouwn op 20 december 1984 gelopen afstand van … stappen’. Voor het tweede deel neemt hij de maten op van een zaal in de Van de Veldevleugel. De gemeten meters, centimeters en millimeters staan genoteerd op een klein kartonnen bijschrift dat in de zaal hangt.
De tentoonstelling distance = length, length = distance toont een groot aantal kunstenaarsboekjes waarin Brouwn door hem gemeten maten en afgelegde routes uiterst precies heeft weergegeven in getallen, woordenreeksen en lijnen. Daarnaast is ook het portret helene kröller-müller (2011) te zien, waarin de lichaamslengte van Helene is gerelateerd aan een aluminium strip met de lengte van een oude Otterlose voet.