Van plattelandsleven naar kunstenaarsbestaan

Jos Kruit is geboren en getogen in de kop van Noord-Holland en verruilt pas later het plattelandsleven voor het kunstenaarsbestaan. In 1983 rondt ze haar opleiding af aan de Rietveld Academie. In veel van Jos Kruits werk is haar achtergrond zichtbaar. Haar vroegste, zeer fragiele sculpturen maakt ze uit varkensblaas en ijzerdraad en later ontstaan beelden van koeienpoten en paardenbenen van hars, al dan niet bekleed met echte huid. Tot haar bekendste werken behoort een constructie van vier helderrode, langgerekte paardenbenen van kunststof, met elkaar verbonden door een stalen buis. De vier benen, balancerend op onnatuurlijk langgerekte hoeven, houden elkaar maar net in evenwicht.

Natuur en cultuur

In een ander, verwant werk lijken twee met zachte bruine huid beklede paardenbenen van purschuim twee strak gespannen, fel paarse boogvormen in bedwang te houden. De paardenbenen drukken zowel kracht als elegantie uit. Door het gebruik van echte huid in combinatie met kunststoffen wordt de tegenstelling tussen natuur en cultuur tot uitdrukking gebracht.

Reliëfschilderijen

De vormen uit de beelden komen ook terug in kleurige reliëfschilderijen van polyurethaanlak. Net als de beelden vormen ook deze werken geen gesloten volumes of oppervlakken. De schilderijen bestaan uit meerdere, transparante lagen waardoor het licht kan spelen.

Art & Project

Vanaf het begin van haar kunstenaarsloopbaan is Jos Kruit verbonden aan de prestigieuze galerie Art & Project (1968-2001). In 2013 schenkt Adriaan van Ravesteijn (1938-2015), voormalig galeriehouder van Art & Project, ruim tweehonderd kunstwerken aan het Kröller-Müller Museum. De werken in deze presentatie zijn afkomstig uit deze schenking, aangevuld met twee werken uit de collectie van het Kröller-Müller Museum.

Afbeeldingen: Jos Kruit, Zonder titel, 1993 en Zonder titel, 1994