1961

De beeldentuin

Onderdeel van: Hammacher

Hammacher vraagt zich af hoe hij met beperkte middelen toch een gedegen overzicht van de moderne beeldhouwkunst kan geven. Nog altijd is hij op zoek naar aanvullingen op de vroeg moderne collectie en tegelijk moet hij gevestigde namen van zijn tijd aan zich binden. In 1961 geeft hij een bijzondere opdracht aan de jonge onervaren kunstenaar, Marta Pan, die het aanzien van de beeldentuin voor lange tijd zal bepalen.

Ontwikkeling van de beeldhouwkunst

Otto Freundlich, Composition, gegoten in 1961 naar gipsmodel uit 1933 / Joannes Avramidis, Grote figuur, 1958

Wolkenherder

Jean Arp, Wolkenherder, 1953

Liggende sculptuur van Moore

Henry Moore, Two-piece reclining figure II, 1960

‘Your Reclining Figure arrived Saturday morning. We are trying to place it on top of a hill between the trees […] I think it is quite good to discover this marvelous sculpture suddenly there’.

Henry Moore, Animal head, 1956

Gemaakt voor Otterlo

Hans Aeschbacher, Ontwerp voor Grosse Figur I, 1961 / Hans Aeschbacher, Grosse Figur I, 1961
Installatie Drijvende sculptuur 'Otterlo' door Marta Pan, 1961

Installatie Drijvende sculptuur 'Otterlo' door Marta Pan, 1961

Marta Pan, Model voor drijvende sculptuur 'Otterlo', 1960 / Hammacher en Pan bij een nog ongemonteerde Drijvende sculptuur, Otterlo / Marta Pan, Werktekening voor drijvende sculptuur 'Otterlo', 1961

Alles krijgt een plek

Inrichting beeldentuin, 1961

De beeldentuin is open

Minister Jo Cals stapt door een piepschuimreliëf van Oswald Wenckebach en opent de beeldentuin, 3 juni 1961

Ensor & Redon

Odilon Redon, Portret van Marie Botkine met astrakan mantel, 1900 / Catalogus en affiche voor de tentoonstelling James Ensor, 1961