Een oude bekende
Op 1 juli 1947 wordt Bram Hammacher benoemd tot conservator en waarnemend directeur van Rijksmuseum Kröller-Müller. Hammacher kent de collectie goed. Al tijdens en na zijn opleiding kunstgeschiedenis schrijft hij als criticus voor verschillende kranten en tijdschriften. Helene Kröller-Müller waardeert zijn vaak strenge oordeel. Ze bewaart de knipsels van zijn recensies en wil hem zelfs aannemen als ‘huiscriticus’. Hammacher slaat haar aanbod echter af. Hij is niet onder de indruk van Helenes kunsthistorische visie zoals ze die heeft beschreven in haar boek Beschouwingen. Wel bezoekt hij meerdere keren Museum Kröller aan het Lange Voorhout in Den Haag. Later schrijft hij: ‘Voorzien van de kaart heb ik als piepjong kunsthistoricus daar meermalen, en altijd alleen, rondgelopen. […] Het is daar […] dat ik voor het eerst indrukken de toute-puissance opdeed van een laat 19de-eeuws en vroeg 20e-eeuws kunstgebeuren dat toen langzaam maar overweldigend en onherroepelijk mijn existentie absorbeerde. […] Waar kon men, zooals daar, van een Redonkamer genieten, niets dan Redon […]. Daar kon men zich doordringen van een schilder en hem nooit meer vergeten.’