Vrijwel jaarlijks bezoekt Hammacher het atelier van Zadkine in Parijs, zoals in 1951 samen met Charley Toorop. Hij wil kennismaken met de omgeving waarin kunst ontstaat, om het werk beter te kunnen begrijpen en duiden. Tijdens zo’n bezoek in 1952 valt zijn oog op de kruikdragende Rebecca, een van de weinige houtsculpturen die Zadkine heeft vervaardigd.
Rebecca (1927) in het atelier van Ossip Zadkine
Zadkine had dit monumentale beeld van ruim 2,5 meter gepolychromeerd appelhout in 1927 gemaakt en sindsdien is het in zijn atelier blijven staan. Daar heeft het opmerkelijk genoeg de Tweede Wereldoorlog overleefd, ook al moest Zadkine in die jaren zijn toevlucht in New York zoeken.
Hammacher koopt Rebecca voor de nieuwe beeldenzaal naar ontwerp van Henry van de Velde, waar het een ereplaats zal krijgen. Omdat het beeld wel is beschadigd, wordt het eerst door Zadkine gerestaureerd voordat het de reis naar Otterlo kan maken. Daar arriveert het op 26 maart 1952.