Aanvulling op Italiaanse futuristen
De werken werden op de Tefaf 2015 aangeboden bij kunsthandel James Butterwick uit Londen. De aankoop van in totaal € 250.000 is mogelijk gemaakt door de deelnemers van de BankGiro Loterij. Het museum ziet de werken van Bohomazov als een belangrijke aanvulling op die van de Italiaanse futuristen in de collectie: Giacomo Balla, Umberto Boccioni en Gino Severini. Ze zijn vanaf 25 april te zien in een speciale Zomerpresentatie.
Oekraïense avant-garde
Bohomazov behoorde tot de Oekraïense avant-garde. Hij studeerde met Alexander Archipenko en Alexandra Exter en exposeerde met Natalia Goncharova en Mikhail Larionov. Zoals veel kunstenaars van zijn generatie bewandelde hij een pad van verschillende opeenvolgende stijlen, zoals symbolisme, pointillistisme en Fauvisme. Zijn werk in de periode tussen 1913 en 1915 is puur futuristisch en valt samen met het hoogtepunt van het Italiaanse futurisme, dat Bohomazov kende via publicaties.
Het weergeven van beweging
Zijn Tramlijn, Vulytsia Lvivskaya, Kyiv (1914), Locomotief (1915) en Kreshchatyk (1914) hebben voor het futurisme typerende thema’s uit het moderne stedelijke leven, in dit geval van zijn woonplaats Kyiv. De trambaan - de eerste die in het tsaristische Rusland werd aangelegd - en de locomotief, die met priemende koplampen op de toeschouwer lijkt af te denderen, vertegenwoordigen het nieuwe geïndustrialiseerde tijdperk. Net als in de krioelende mensenmassa in de hoofdstraat Kreshchatyk is in deze tekeningen het voornaamste doel het weergeven van beweging.
Nieuw verworven inzichten
Bos, Boyarka (1915) ontstond in Bohomazov’s buitenverblijf in Boyarka, dicht bij Kyiv, waar hij zich van tijd tot tijd terugtrok, onder meer om zijn theoretische studie De schilderkunst en haar elementen te schrijven, die hij in 1914 voltooide. Hierin analyseerde hij de interactie tussen het onderwerp, de kunstenaar, het schilderij en de toeschouwer. In zijn werken uit de 1914-1915 bracht hij zijn nieuw verworven inzichten in praktijk.
Grote onbekende
Bohomazov is, ondanks de eigenheid en hoge kwaliteit van zijn werk, in vergelijking met zijn collega’s uit de Russische avant-garde een ‘grote onbekende’. Pas in 1973 kwamen enkele van zijn werken buiten Kyiv, op de tentoonstelling Tatlin’s Dream bij Fischer Fine Art in Londen. In 1991 vond een overzicht van zijn werk plaats in het Musée d’Art Moderne in Toulouse.