Tien topstukken on tourIn de tentoonstelling Tien topstukken on tour: Voor Nederland verworven dankzij de BankGiro Loterij zijn kunstwerken te zien van klinkende namen als Rembrandt, Appel, Steen, Monet en Picasso, uit de collecties van het Kröller-Müller Museum, het Van Gogh Museum, het Rijksmuseum en het Mauritshuis. Alle werken zijn aangekocht dankzij de steun van de deelnemers van de BankGiro Loterij en andere particulieren, fondsen, bedrijven en publiek geld. 

Pop-up presentatie

De 10 werken reizen naar 6 verschillende musea in Nederland waar ze telkens 3 weken te zien zijn (Mauritshuis, Fries Museum, TwentseWelle in het Rijksmuseum Twenthe in Enschede, het Van Abbemuseum, Kröller-Müller Museum, Bonnefantenmuseum). Te zien zijn zeventiende-eeuwse schilderijen als het iconische Adolf en Catharina Croeser, bekend als ‘De burgemeester van Delft en zijn dochter’ van Jan Steen uit het Rijksmuseum. Uit de collectie van het Mauritshuis zijn Gezicht op kasteel Bentheim van Jacob van Ruisdael en Portret van een oude man van Rembrandt te zien. Maar er zijn ook latere werken als het karakteristieke Molens bij Zaandam van Monet uit het Van Gogh Museum, de sculptuur Petite chouette van Picasso uit het Kröller-Müller Museum en De vierkante man van Karel Appel uit het Rijksmuseum maken deel uit van presentatie.

Onmisbare bijdrage voor musea

De financiële steun die musea krijgen van particulieren bij het aankopen van kunstwerken is een onderbelicht, maar onmisbaar aspect. Nieuwe aanwinsten zorgen dat de verzameling zich blijft ontwikkelen, want slechts één goede aanwinst kan een collectie nieuw leven inblazen. Daarnaast betekent een nieuwe aanwinst dat belangrijke kunstwerken zichtbaar blijven voor het Nederlandse publiek en geconserveerd worden voor de toekomst. Het is dankzij de genereuze steun van de deelnemers van de BankGiro Loterij (de cultuurloterij van Nederland) en fondsen als de Vereniging Rembrandt, het VSBfonds, Vriendenstichtingen en publieke gelden via het Mondriaan Fonds dat musea in Nederland belangrijke kunstwerken kunnen blijven aankopen.

Het soort kunstwerken dat in aanmerking komt als aanwinst voor musea is zeldzaam en kostbaar. Wanneer de mogelijkheid voor een aankoop zich aandient, is het noodzaak snel en adequaat te kunnen handelen om een dergelijke buitenkans niet voorbij te laten gaan. Het vierspan Kröller-Müller Museum, Van Gogh Museum, Rijksmuseum en Mauritshuis ontvangt gezamenlijk jaarlijks dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij een substantieel bedrag van rond €7,5 miljoen voor aanwinsten. Deze bijdrage van de BankGiro Loterij is uniek en van essentieel belang. Niet alleen biedt het een goede basis om aanvullende fondsen binnen te halen, maar vanwege het structurele karakter (en de mogelijkheid om de gelden op te sparen) kan de financiering snel rondkomen.BankGiro Loterij

Afbeeldingen: 
Paul Signac Het ‘Ponton de la Félicité’ bij Asnières (Opus nr. 143), 1886 Olieverf op doek, 54.5 x 67.5 x 11 cm (met lijst) Van Gogh Museum, Amsterdam Aankoop met steun van de BankGiro Loterij, de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Claude Monet Fonds, Het Liesbeth van Dorp Fonds en Themafonds 19de-eeuwse Schilderkunst, het Mondriaan Fonds en de leden van The Yellow House, 2016
Pablo Picasso Petite chouette, 1951-1953, Gips, keramiek, metaal, schellak, 33,5 x 22,5 x 19 cm Collectie Kröller-Müller Museum, Otterlo / © Pablo Picasso c/o Pictoright Amsterdam 2017 Verworven met steun van de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds en de Vereniging Rembrandt, mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds, 2004
Gerrit Adriaensz. Berckheyde Gezicht op de Gouden Bocht in de Herengracht, 1671-1672 Olieverf op paneel, 42,5 x 57,9 cm Rijksmuseum, Amsterdam Aankoop op voordracht van de Vereniging Rembrandt – met steun van de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit, dankzij een gift van de Royal Dutch Shell en de BankGiro Loterij, 2008
Roelant Savery Vaas met bloemen in een stenen nis, 1615 Olieverf op paneel, 63,5 x 45,1 Mauritshuis, Den Haag Verworven met steun van de BankGiro Loterij, de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds 17de-eeuwse Schilderkunst) en een particulier, 2016
Zaaloverzicht Top tien on tour, voorgrond: Karel Appel, De vierkante man, 1951, collectie Rijksmuseum, Amsterdam. Foto: Marjon Gemmeke