Het museum kon dit schilderij uit particulier bezit aankopen voor een bedrag van € 750.000. Vallottons landschappen bevinden zich voor het merendeel nog in Zwitserse privécollecties. Ze komen niet vaak op de markt. De aankoop is mede mogelijk gemaakt door de deelnemers van de BankGiro Loterij. Het schilderij is een prachtige aanvulling op de landschappen van onder anderen Camille Corot, Camille Pissarro, Claude Monet, Paul Cézanne, Paul Gauguin en Vincent van Gogh in de collectie.
Wandelingen en fietstochten
Félix Vallotton (Lausanne 1865-Parijs 1925) is vooral bekend om zijn omvangrijke grafische werk. Hij schilderde echter ook een groot aantal landschappen, waarvoor hij de motieven opdeed tijdens lange wandelingen en fietstochten. De werken zelf ontstonden in het atelier.
‘Ik droom van een schilderkunst die losstaat van elke letterlijke navolging van de natuur; ik zou landschappen willen maken louter op grond van de emotie de ze bij me hebben opgeroepen, een paar suggestieve lijnen, een of twee uitgelezen details, zonder angstvallig vast te houden aan tijdstip of lichtval.’
Honfleur
De inspiratie voor het werk in het Kröller-Müller vond Vallotton in de Noord-Franse kustplaats Honfleur, waar hij een huis bezat en waar hij regelmatig de vakantie doorbracht. Honfleur was populair onder schilders, onder meer Gustave Courbet, Eugène Boudin, Claude Monet, Georges Seurat en Johan Barthold Jongkind hebben er gewerkt.
Zwaarmoedige sfeer
Maar Vallotton liet het pittoreske stadje zelf links liggen en schilderde een desolaat, door weer en wind geteisterd kustlandschap. De wat zwaarmoedige sfeer in het werk is kenmerkend voor Vallotton, met de dreigende regenlucht en de donkere, bijna als versteende silhouetten geschilderde bomenrij. Het licht dat door de opening in de lucht breekt, valt fel op de bovenste rand van de bijna turquoise visnetten, die over stokken hangen te drogen en op een deel van de weg, waarop twee eenzame figuurtjes lopen.
Les filets, Honfleur is nu te zien in de vaste opstelling van de collectie.