Tijdelijk werk in de beeldentuin in het kader van sonsbeek20->24: Cheick Diallo, Le Fouta Organic, 2021
De twaalfde editie van Sonsbeek, ‘de grootste internationale tentoonstelling in Nederland voor kunst in de openbare ruimte’, is in 2021 te zien op dertien verschillende locaties in Arnhem en Gelderland, waaronder de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum. Langs een route die loopt van de Eusebiuskerk en Collectie De Groen in het centrum van de stad Arnhem via Park Sonsbeek, Park Zypendaal en Buitenplaats Koningsweg tot aan het Nationale Park De Hoge Veluwe en het Kröller-Müller, zijn 39 kunstwerken geplaatst. De tentoonstelling is het eerste deel van het meerjarig programma sonsbeek20->24 Force Time Distance – On Labour and its Sonic Ecologies, samengesteld door de curatoren Antonia Alampi, Amal Alhaag, Zippora Elders en Aude Christel Mgba onder artistieke leiding van Bonaventure Soh Bejeng Ndikung.

Tijdelijke kunstwerken in de beeldentuin in het kader van sonsbeek20->24: links: Sam Auinger, xxxx_terrain, 2021, midden: Leo Asemota , First permutation: "how-hard-and-how-far-and-how-long", 2021, schroot/ scrap steel, rechts: Leo Asemota, Third permutation: "how-long-and-how-hard-and-how-far", 2021 twee klokkensonsbeek20->24 in het Kröller-Müller Museum
Het Kröller-Müller biedt voor sonsbeek20->24 plaats aan vier nieuwe kunstwerken in de beeldentuin. Cheick Diallo (1960, Bamako, Mali) bouwt een klein rank paviljoen, Le Fouta Organic, op het grasveld bij het Rietveldpaviljoen. Julieta Aranda (1975, Mexico Stad, Mexico) plaatst verscholen onder de bomen haar sculptuur Time will tell: an unreadable script takes shape and then destroys Itself, die het komende jaar zal begroeien met lokale mossen en varens. Achter in de beeldentuin is First permutation: "how-hard-and-how-far-and-how-long" van Leo Asemota (1967, Benin, Nigeria) te zien, één van de drie delen van zijn Sonsbeek Suite. In het museum bij de entree hangt Third permutation: "how-long-and-how-hard-and-how-far". Het derde deel, Second permutation: "how-hard-and-how-far-and-how-long”, is te zien bij Walter books in Arnhem. Van Sam Auinger’s (1956, Linz, Oostenrijk) zijn twee ‘luisterplekken’ terug te vinden in de beeldentuin onder de titel xxxx_terrain.

Ga naar de plattegrond om de plek van de vier kunstwerken te zien

Lees meer over de deelnemende kunstenaars en hun werk op de website van sonsbeek20->24 of download de app 

Gelijktijdig aan sonsbeek20->24 toont het museum uit eigen collectie La Pièce, dat Ger van Elk in 1971 maakte voor Sonsbeek buiten de perken en een kleine selectie werken van Stanley Brouwn, waaronder het portret van helene kröller-müller (2001).

boven: Aldo van Eyck, Aldo van Eyck-paviljoen, 1965-1966 foto: Walter Herfst, onder: Gerrit Rietveld, Rietveldpaviljoen, 1954-1955 (herbouwd in 1964-1965 en 2010) foto: Marjon Gemmeke

Lange gezamenlijke geschiedenis

Het Kröller-Müller en Sonsbeek kennen een lange gezamenlijke geschiedenis. Directeur Bram Hammacher was lid van de erecommissie vanaf de eerste editie Sonsbeek ’49: Europese beeldhouwkunst in de open lucht. Zijn opvolger Rudi Oxenaar had zitting in het werkcomité van het legendarische Sonsbeek buiten de perken in 1971. Blijvende monumentale herinneringen in de beeldentuin zijn de twee ‘Sonsbeekpaviljoens’ van Gerrit Rietveld en Aldo van Eyck, oorspronkelijk ontworpen en gebouwd voor Sonsbeek in respectievelijk 1955 en 1965. Naast deze twee paviljoens kregen sculpturen uit diverse Sonsbeekedities een plaats in de beeldentuin van het museum, zoals de elf meter hoge Trowel (1971) van Claes Oldenburg, Luciano Fabro’s La doppia faccia del cielo (1986) en Secrets of the waters (for Mnemosyne) (2008) van Ana Maria Tavares.

Het Kröller-Müller Museum is partner van sonsbeek20->24.

Cheick Diallo, Le Fouta Organic, 2021 foto: Marjon Gemmeke / links: Sam Auinger, xxxx_terrain, 2021, midden: Leo Asemota , First permutation: "how-hard-and-how-far-and-how-long", 2021, schroot/ scrap steel, rechts: Leo Asemota, Third permutation: "how-long-and-how-hard-and-how-far", 2021 twee klokken / two clocks foto's: Marjon Gemmeke / boven: Aldo van Eyck, Aldo van Eyck-paviljoen, 1965-1966 foto: Walter Herfst, onder: Gerrit Rietveld, Rietveldpaviljoen, 1954-1955 (herbouwd in 1964-1965 en 2010) foto: Marjon Gemmeke