Staging silence (3) is het derde en laatste deel in een reeks films van Hans Op de Beeck (Turnhout, 1969) waarin de beschouwer wordt meegenomen op een reis door een verlaten wereld. In een minifilmset construeren én deconstrueren twee paar anonieme handen fictieve landschappen en interieurs. De mens ontbreekt nadrukkelijk in de steeds veranderende ensceneringen. Voor Breaking dawn forever fotografeerde Geert Mul (Alphen aan den Rijn, 1965) een 500 jaar oude eik, een zogenaamde Kroezeboom, die een grens of kruispunt markeert. Het licht achter de op een glasplaat geprinte foto verandert gedurende 42.55 minuten van kleur en intensiteit: van warm tot koud krijtachtig wit. Van koel en schel maanlicht tot het zachte licht van een opkomende zon. Heel subtiel verandert de stilstaande foto hierdoor in een filmisch beeld.
De film Staging silence (3) is ook online te zien op YouTube en Vimeo.
Hans Op de Beeck en Geert Mul maken het verstrijken van tijd tastbaar in geënsceneerde voorstellingen die oproepen tot verstilling. Ook de werken van Lara Almarcegui (Zaragoza, 1972), Marinus Boezem (Leerdam, 1934), Hamish Fulton (London, 1946), Pierre Huyghe (Parijs, 1962), herman de vries (Alkmaar, 1931) en Jeff Wall (Vancouver, 1946) bieden geregisseerde momenten van rust binnen de alsmaar versnellende wereld om ons heen.
de vries filmde voor chance & change (no beginning no end / weilersbach) (2007) een kabbelend beekje, Wall zette de voorstelling van Some beans (1990) tot in het kleinste detail in scène, en Fulton neemt in zijn Slide Show-Scotland Journey (1971) de beschouwer met beeld en muziek mee op reis door uitgestrekte Schotse landschappen.
In La lumiere Cistercienne (1985) van Marinus Boezem zijn de plattegronden van 21 Cisterciënser kloosterkerken in ingelijste glasplaten geëtst. De schaduw die de plattegronden op het achtervel werpen, bewegen mee met de veranderingen in het licht. Voor de Cisterciënsers is het licht de verbinding tussen de mens en het goddelijke.
Voor Ruins around Kröller-Müller Museum (2004) ging Lara Almarcegui op zoek naar vervallen bouwwerken in de omgeving van het museum. Ze legde de teloorgang vast op foto en vereeuwigde zo de staat waarin ze zich op dat moment bevinden.
Zaalteksten
Muurverfsponsor: