Met de tentoonstelling Staging Silence verwelkomt het Kröller-Müller Museum twee recente aanwinsten in de collectie: het videowerk Staging silence (3) (2019) van Hans Op de Beeck en het fotowerk Breaking dawn forever (2020) van Geert Mul. De twee aankopen worden gepresenteerd met een selectie multimediawerken uit de museumcollectie waarin stilte, reflectie en bezinning centraal staan.

Staging silence (3) is het derde en laatste deel in een reeks films van Hans Op de Beeck (Turnhout, 1969) waarin de beschouwer wordt meegenomen op een reis door een verlaten wereld. In een minifilmset construeren én deconstrueren twee paar anonieme handen fictieve landschappen en interieurs. De mens ontbreekt nadrukkelijk in de steeds veranderende ensceneringen. Voor Breaking dawn forever fotografeerde Geert Mul (Alphen aan den Rijn, 1965) een 500 jaar oude eik, een zogenaamde Kroezeboom, die een grens of kruispunt markeert. Het licht achter de op een glasplaat geprinte foto verandert gedurende vijftien minuten van kleur en intensiteit: van warm tot koud krijtachtig wit. Van koel en schel maanlicht tot het zachte licht van een opkomende zon. Heel subtiel verandert de stilstaande foto hierdoor in een filmisch beeld.

Hans Op de Beeck en Geert Mul maken het verstrijken van tijd tastbaar in geënsceneerde voorstellingen die oproepen tot verstilling. Ook de werken van Lara Almarcegui (Zaragoza, 1972), Marinus Boezem (Leerdam, 1934), Hamish Fulton (London, 1946), Pierre Huyghe (Parijs, 1962), herman de vries (Alkmaar, 1931) en Jeff Wall (Vancouver, 1946) bieden geregisseerde momenten van rust binnen de alsmaar versnellende wereld om ons heen.

de vries filmde voor chance & change (no beginning no end / weilersbach) (2007) een kabbelend beekje, Wall zette de voorstelling van Some beans (1990) tot in het kleinste detail in scène, en Fulton neemt in zijn Slide Show-Scotland Journey (1971) de beschouwer met beeld en muziek mee op reis door uitgestrekte Schotse landschappen. Voor Ruins around Kröller-Müller Museum (2004) ging Almarcegui op zoek naar vervallen bouwwerken in de omgeving van het museum. Ze legde de teloorgang vast op foto en vereeuwigde zo de staat waarin ze zich op dat moment bevinden.

Afbeeldingen: Hans Op de Beeck, Still van een shed uit Staging Silence (3), 2019 / Geert Mul, Breaking Dawn Forever, 2020 / Hamish Fulton, Slide uit Slide show-Scotland Journey, 1971 / Lara Almarcegui, Dia van fundamenten van het 'groote museum' uit Ruins around Kröller-Müller Museum, 2004