VAN GOGH EUROPE

Het Kröller-Müller Museum is samen met het Van Gogh Museum Amsterdam en Van Gogh Brabant founding partner van Van Gogh Europe, opgericht in 2012. Doel van de stichting is om Van Goghs erfgoed in Europa zo breed mogelijk toegankelijk te maken. Na de startfase is in 2018 een begin gemaakt met een heroriëntatie op doelstellingen en strategie, zodat een nieuw meerjarenactiviteitenplan kan worden opgesteld. Twee nieuwe partners traden toe: het Drents Museum en het huis in London (Hackford Road), waar Vincent van Gogh heeft gewoond.
Meer informatie

Van Gogh Worldwide

Het digitale platform Van Gogh Worldwide is een uniek, innovatief en kwalitatief hoogstaand platform waarop kunsthistorische en materiaaltechnische informatie over het werk van Vincent van Gogh (1853-1890) is samengebracht.

Het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, het Van Gogh Museum en het Kröller-Müller Museum zijn de founding partners van Van Gogh Worldwide. Zij beschikken over gedegen informatie over het werk van Van Gogh. Daarnaast bundelen zij specialistische kennis over het digitaal ontsluiten van gegevens. Zij werken bij de realisatie van het platform samen met een groot aantal deelnemers waaronder musea, particulieren en onderzoeksinstellingen, in het bijzonder het Rijkserfgoedlaboratorium van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

Het project richt zich in de eerste fase (tot 2020) op alle werken van Vincent van Gogh in Nederland: ruim 300 schilderijen en zo'n 900 werken op papier. Daarna worden ook de werken uit de rest van de wereld aan het platform toegevoegd: in totaal zijn er zo´n 2.000 kunstwerken van Van Gogh bekend.
Van Gogh Worldwide

DE TOOROP ROUTE

Gesteund door EuroArt en het MTVP Museum Domburg NL, is het ICEAC de Ambassadeur van het netwerk van Toorop locaties in het project Impressionisms Routes. Een basis-Route is tot stand gebracht en wordt verder ontwikkeld door heel Europa heen, met als startpunt musea en organisaties in Nederland (Amsterdam, Haarlem, Alkmaar, Laren NH, Utrecht, Rotterdam, Katwijk, Dordrecht, Leiden, Den Haag, Domburg, Middelburg, Otterlo, Nijmegen, Arnhem, Oosterbeek, Zwolle, Assen), België (Brussel), Frankrijk (Paris), Engeland (Londen), Duitsland (Neuss, Mainz, Karlsruhe, Munich, Stuttgart, Berlin, Schwaan, Alkersum auf Föhr), Zwitserland (Zürich) en Oostenrijk (Wenen).
Het ICEAC (iceac.eu) bezit – tot nu toe – een bibliotheek van meer dan 5.000 boeken toegespitst op kunstenaarskolonies in Europa.
Download de pdf met meer informatie

logo Daily ArtDailyart

Het Kröller-Müller Museum werkt sinds 2015 samen met DailyArt. DailyArt is een gratis mobiele app (iOS/Android) waarin elke dag een kunstwerk met een kort achtergrondverhaal gepubliceerd wordt. De app bereikt maandelijks een publiek van 1 miljoen kunstliefhebbers, in 16 talen.

In de app en in het online DailyArt Magazine zijn meedere keren verhalen over de collectie en tijdelijke tentoonstellingen gepubliceerd.

 

VisitVeluwe

Het Kröller-Müller Museum is als ‘reason to travel’ een strategische partner van VisitVeluwe. Samen met alle Veluwse gemeenten en het toeristisch bedrijfsleven, zet VisitVeluwe de regio op de kaart als aantrekkelijke toeristische bestemming. Er wordt intensief gewerkt aan het inspireren en informeren van bezoekers uit Nederland, Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk om in hun vrije tijd voor de bestemming Veluwe te kiezen. Daarbij ligt de uitdaging de komende jaren op het spreiden van bezoek in de seizoenen om de lusten en lasten van toerisme voor ondernemers en de prachtige maar kwetsbare Veluwse natuur in balans te houden.
Meer informatie

 

NEXTPORTCHINA

Het Kröller-Müller Museum werkt sinds 2017 samen met digitaal bureau NextportChina. Het doel van deze samenwerking is er op gericht om het museum en haar collectie onder de aandacht te brengen bij de groeiende groep Chinese reizigers en kunstliefhebbers in China. Deze Chinese doelgroepen worden bereikt door verschillende creatieve campagnes op bekende Chinese social media platforms.

Zo wordt het Kröller-Müller Museum actief gepromoot op populaire WeChat Official Accounts en heeft het een eigen profiel in een bekend WeChat travel Mini Program. Daarnaast organiseren het museum en NextportChina elk jaar in september het ‘New Student Welcome Event’. Tijdens dit event krijgen 150 jonge Chinese studenten die tijdelijk in Nederland  studeren de kans om de kunstcollectie en het park (De Hoge Veluwe) met elkaar te ontdekken.

In het najaar van 2020 lanceerde het Kröller-Müller Museum een online spel in WeChat. In dit educatieve spel kunnen Chinese spelers aan de hand van vragen meer te weten komen over een selectie van topstukken uit het museum. Het doel van de game was om zichtbaar te blijven en aansluiting te vinden met de Chinese doelgroep in Nederland en daarbuiten. Op basis van de gegeven antwoorden in de game, waarbij spelers meer te weten zijn gekomen over de topstukken van het museum, ontstond er een travel-persona voor iedere speler.

Lees hier meer over het jaarlijkse 'New Student Welcome Event'