• Een eerbetoon aan twee genereuze verzamelaars -BLOG- Op 27 september overleed Piet Sanders, nog geen week na zijn honderdste verjaardag. Hij en zijn vrouw Ida waren gedreven verzamelaars en gulle gevers. Zij schonken grote delen van hun kunstcollectie aan Nederlandse musea en verzekerden daarmee dat ze behouden bleven voor het openbare kunstbezit.
  • Aaibare aapjes -BLOG- Deze twee aardewerken aapjes komen uit de collectie van Helene Kröller-Müller. Ze kocht heel wat van deze kleine beeldjes, van Joseph Mendes da Costa, de maker van dit beeldje, maar ook van andere beeldhouwers uit haar tijd.
  • Clown -BLOG- Dat het monumentale schilderij Le Cirque uit Musée d’Orsay een van de hoogtepunten is in de tentoonstelling van Georges Seurat, hebben al veel bezoekers kunnen vaststellen. In het Orsay zijn ze op hun beurt net zo blij met het schilderij dat in ruil voor Le Cirque naar Parijs ging: Le clown musical uit 1868 van Auguste Renoir.
  • Sufficient Force -BLOG- In de tentoonstelling Sufficient Force toont het Kröller-Müller Museum Amerikaanse kunst uit de jaren 60. Een inmiddels legendarisch tijdvak. Koelkast, wasmachine, televisie en auto doen hun intrede in het huishouden en in het straatbeeld. De ruimterace tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie culmineert in de eerste maanlanding. De rokken worden korter, de haren langer en vrouwen emanciperen in een broekpak en met de pil op zak.
  • De Seurats van Helene Kröller-Müller -BLOG- In april 1912 reist Helene Kröller-Müller haar man Anton achterna, die in Parijs is voor zaken. Het wordt een gedenkwaardig bezoek. Onder de hoede van adviseur H.P. Bremmer worden in een paar dagen tijd niet alleen vijftien werken van Van Gogh en een havengezicht van Paul Signac gekocht, maar ook koopt Helene haar eerste Seurat: een gezicht op de pier van de Noord-Franse kustplaats Honfleur.
  • Kröller-Müller on tour -BLOG- Op 3 oktober klokslag 18 uur verdrongen zich ruim achthonderd Japanners om een glimp op te vangen van de Van Goghs, de Seurats en de Mondriaans uit het Kröller-Müller Museum. Niet in Otterlo zelf, maar in het National Art Centre in Tokyo, waar op dat moment de tentoonstelling Divisionism. From Van Gogh and Seurat to Mondrian van start ging.
  • Een kleurloos figuur -BLOG- Half augustus schonk Adriaan van Ravesteijn, voormalig galeriehouder van Art & Project, ruim 200 kunstwerken aan het Kröller-Müller Museum.
  • Verrassingen op een toppresentatie -BLOG- Ter gelegenheid van zijn vijfenzeventigjarig bestaan heeft het Kröller-Müller Museum zijn eigen Top 75 uitgeroepen. Door het hele museum en de beeldentuin zijn de geselecteerde topstukken te zien, ten dele als onderdeel van de vaste presentatie, ten dele in een speciale jubileumopstelling.
  • Iconen -BLOG- Het Kröller-Müller heeft vele iconen, vlaggenschepen van de collectie. Hoogtepunten binnen de kunstgeschiedenis en geheide publiekslievelingen.
  • Vincent -BLOG- Uit publieksonderzoek blijkt steeds dat ruim 80% van de bezoekers van het Kröller-Müller Museum voor de vaste collectie komt. Dat vooral de werken van Vincent van Gogh een magnetische werking hebben, is natuurlijk ook bekend. Maar ik ondervond het pas aan de lijve toen onlangs tijdens de herinrichting van het museum heel even geen Van Goghs te zien waren: boze, maar vooral ook teleurgestelde bezoekers en zelfs tranen.
  • Zomer aan het Comomeer? -BLOG- William Degouve de Nunques schilderde Avondschemering aan het Comomeertijdens zijn huwelijksreis, die zich – Degouve kon het zich veroorloven – uitstrekte over meerdere jaren. Maar of dat eraan af te zien is? Zeker is dat de periode na zijn huwelijk in 1894 met kunstenares Juliette Massin zeer productief was.
  • Een ‘nieuwe’ Medardo Rosso -BLOG- Al tijdens mijn studie kunstgeschiedenis had ik een grote voorliefde voor het werk van de Italiaanse beeldhouwer Medardo Rosso (Turijn 1858-1928 Milaan). Rosso is van grote betekenis geweest voor de twintigste-eeuwse beeldhouwkunst. Hij was een inspiratiebron voor Constantin Brancusi en de Italiaanse futuristen, maar bij het bredere publiek is hij veel minder bekend dan bijvoorbeeld zijn tijdgenoot Auguste Rodin.
  • Over een uil en een kat -BLOG- Op een opvallende plaats in de tentoonstelling Expose (onderdeel van Verlangen naar volmaaktheid) in het Kröller-Müller Museum staat een uiltje: de Petite chouette van Pablo Picasso. Expose werd samengesteld door het publiek, dat via de website een eigen top drie kon samenstellen uit een collectie kleinsculpturen, de afgelopen 21 jaar bijeengebracht door mijn voorganger Evert van Straaten. De Chouette belandde met een flinke meerderheid op de eerste plaats.
  • Drukte achter de schermen
  • Het zuurstokroze van Vincent van Gogh -BLOG- Telefoonhoesjes, theekopjes, beddengoed, kerstballen; je kan het zo gek niet bedenken of het is te vinden met een schilderij van Vincent van Gogh erop. De immense populariteit die Van Gogh 125 jaar na zijn dood nog steeds te beurt valt, hangt voor een groot deel samen met de mythe dat hij in 1890 berooid, gek als een deur en vooral volkomen onbekend stierf.
  • Een kunstcollectie als wisselgeld -BLOG- Sinds zijn dood in 1941 staat Anton Kröller in de schaduw van zijn kunstminnende echtgenote Helene Kröller-Müller. Daarvoor was hij bekend als ijzererts- en graanhandelaar, regeringsadviseur in de Eerste Wereldoorlog, maar ook vanwege het veroorzaken van een groot beleggingsschandaal. Antons rol bij de opbouw van de kunstcollectie blijkt groter dan tot op heden werd gedacht.
  • Kunst maakt de mens -BLOG- ‘Dat heb je mooi gedaan meid!’ zegt een enthousiaste deelnemer terwijl ze haar buurvrouw op haar schouder slaat. Mevrouw kijkt een beetje verlegen om zich heen. De rest van de tafel is nog druk bezig met tekenen. ‘Mag ik van jou het groene krijtje?’ ‘Oh kijk dat lijkt echt wel een beetje op Van Gogh!’.
  • Kröller-Müller wint Museumeducatie Prijs Het Kröller-Müller Museum heeft de nieuwe Museumeducatie Prijs van 50.000 euro gewonnen voor de Digitale scheurkalender ‘Elke dag kunst’. De Digitale scheurkalender is een innovatieve applicatie voor het digitale schoolbord, ontwikkeld binnen het supporterschap met de Gemeente Ede, in samenwerking met de lokale basisscholen.
  • Signaal rood, terug naar de oorspronkelijke kleur van K-piece -BLOG- Als restaurator van moderne kunst en sculptuur kom je in aanraking met kunstwerken van uiteenlopende materialen en formaten. De afgelopen maanden hebben we de restauratie voorbereid van K-piece, een enorm buitenbeeld, gemaakt door de Amerikaanse kunstenaar Mark di Suvero in 1972. In de maanden oktober en november wordt het werk gerestaureerd.
  • Een moderne wereld: de beeldhouwer, het landschap, de architect -BLOG- Onlangs bezocht ik Saint Ives in Cornwall en het Rietveld-paviljoen in Otterlo. Deze plaatsen zijn van belang voor een beter begrip van Barbara Hepworth's werkwijze als één van de belangrijkste modernistische kunstenaars van Groot-Brittannië. Beide spelen ook een prominente rol in de tentoonstelling Barbara Hepworth: Sculpture for a Modern World.
  • Kröller-Müller Museum in de tweede editie van het DWDD pop-up museum Gastconservator Carice van Houten heeft het Kröller-Müller Museum uitgekozen!
  • Kröller-Müller Museum ontvangt 380.000 bezoekers in 2015 Het Kröller-Müller Museum heeft een dynamisch en succesvol jaar achter de rug. In 2015 ontving het museum bijna 380.000 bezoekers, in 2014 waren dat er 390.000 (dankzij de succesvolle blockbuster Seurat. Meester van het pointillisme) en in 2013 bezochten 330.000 mensen het museum.
  • Bijzondere aankoop Giacomo Balla gepresenteerd Onlangs kon het Kröller-Müller Museum Paravento con linea di velocità (Screen with speedline), (1916-1917) van Giacomo Balla (1871-1957) aankopen. Het werk is bij Sotheby’s New York aangekocht voor een bedrag van € 971.000, dankzij de steun van de BankGiro Loterij en de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Maljers-de Jongh Fonds.
  • Carice van Houten maakt Kröller-Müller-tentoonstelling voor DWDD-Pop-Up Museum Het Kröller-Müller Museum is vereerd met zijn deelname aan de tweede editie van het DWDD Pop-up Museum, georganiseerd door het TV-programma De Wereld Draait Door. Actrice Carice van Houten maakte als gastconservator een keuze uit de collectie in het depot van het museum. De opening vindt plaats op 28 januari in het Allard Pierson Museum in Amsterdam.
  • Balla Paravento -BLOG- De futuristische kunstenaar Giacomo Balla is geen onbekende in het Kröller-Müller. Twee schilderijen waren al permanent te zien. Daar is nu een beschilderd kamerscherm bijgekomen: een ‘shaped canvas’ dat na honderd jaar nog steeds zeer modern oogt.
  • Museum ontvangt bijna € 1,1 miljoen van BankGiro Loterij Tijdens het jaarlijkse Goed Geld Gala van de BankGiro Loterij op 3 februari ontving het Kröller-Müller Museum samen met het Rijksmuseum, Mauritshuis en Van Gogh Museum € 7.150.746. Voor het Kröller-Müller Museum betekent dit een bedrag van bijna 1,1 miljoen euro, bestemd voor het doen van aankopen. Daarnaast heeft het museum een cheque ontvangen van € 23.859 euro voor geoormerkt werven.
  • Kunst met een grote k -BLOG- In onze vorige blog keek je mee met de intensieve en succesvolle zoektocht naar de juiste kleur voor de restauratie van K-piece van kunstenaar Mark di Suvero. Op 19 oktober 2015 startte de restauratie, waarbij het werk is gedemonteerd en in losse onderdelen naar de spuiterij is gebracht. Inmiddels staat het beeld alweer te stralen in onze voortuin. Hieronder nemen we je stap voor stap mee in de restauratie.
  • Lancering digitaal prentenboek Zwaan zoekt een vriendje Op 15 april lanceert Bereslim samen met het Kröller-Müller Museum een digitale versie van het prentenboek Zwaan zoekt een vriendje. Frank Groothof sprak de teksten in. Scholen en ouders kunnen het boek als animatiefilm bekijken op de website van museum en op het platform van Bereslim. Binnen het Schoolpakket Bereslim is er ook een interactieve versie beschikbaar voor bibliotheken, kinderopvang en peuterspeelzalen.
  • Record aantal bezoekers tijdens tentoonstelling Barbara Hepworth De tentoonstelling Barbara Hepworth: Sculpture for a Modern World sloot zondag jongstleden met een recordaantal van 113.275 bezoekers. Sinds 1958 (toen het museum begon met het precies bijhouden van bezoekersaantallen) is het bezoekcijfer in deze periode niet zo hoog geweest.
  • Aankoop tekeningen Oleksandr Bohomazov Het Kröller-Müller Museum heeft twee futuristische tekeningen aangekocht van de Oekraïense schilder en theoreticus Oleksandr Bohomazov (Jampol 1880-Kyiv 1930).