• Een beeld voor President Steyn I Joseph Mendes Da Costa, die in deze periode nog bezig is met het standbeeld van De Wet, krijgt van Helene een tweede grote opdracht. Ze vraagt hem een monument te maken voor Martinus Steyn, president van Oranje Vrijstaat.
  • Opdrachtgeefster en kunstenaars Bart van der Leck en Joseph Mendes da Costa aan een aantal grote projecten voor Müller
  • Jachthuis Sint Hubertus In 1915 krijgt Berlage van de Kröllers de opdracht een jachthuis te bouwen dat kan dienen als representatief buitenverblijf, geschikt om zakenrelaties en andere gasten te ontvangen. Het is Helene die Berlage verzoekt het motief van de Hubertuslegende uit te werken in zijn ontwerp.
  • De erfenis van H.P. Bremmer Op 10 januari 1956 overlijdt H.P. Bremmer. Hammacher verwerft met steun van de Vereniging Rembrandt uit Bremmers collectie drie sculpturen en vier schilderijen, waaronder Herfstlandschap met vier bomen, ‘een der schoonste en fascinerendste werken, die Van Gogh in Nuenen […] schilderde’.
  • Aaibare aapjes wat van deze kleine beeldjes, van Joseph Mendes da Costa, de maker van dit beeldje, maar ook van andere beeldhouwers
  • De nieuwe koers van directeur Bram Hammacher Na het overlijden van conservator Willy Auping wordt schrijver en kunstcriticus Bram Hammacher directeur van Rijksmuseum Kröller-Müller. Hij wil een nieuwe koers uitzetten, en ook beeldhouwkunst een plaats geven. Helene heeft echter strikte richtlijnen voor haar collectie laten vastleggen. En de Commissie van Bijstand, waarin ook Helenes raadgever H.P. Bremmer zitting heeft, bewaakt nog altijd het gedachtegoed. Hoe kan Hammacher de Commissie overtuigen? Zijn eerste aankopen, van de jonge beeldhouwer Ossip Zadkine, zijn doorslaggevend.
  • 'Tot nut en genot der gemeenschap' Helene blijft zich onvermoeibaar inzetten om haar collectie te ontsluiten voor een zo groot mogelijk publiek. In een eigen boek publiceert ze haar theorie over de ontwikkeling van moderne schilderkunst. De Van Goghcollectie gaat op reis en in ‘Museum ‘Kröller’ worden wisselende tentoonstellingen georganiseerd.
  • Van Gogh & Co. Dwars door de collectie ) - 2.41 min Voor Vincent Voor Vincent is een kleine presentatie met een door Joseph Mendes da Costa gemaakt beeld
  • Mix Match Museum Mendes da Costa, Bouwsculptuur (Amsterdam Museum)    
  • Restauratie portret Mata Hari aan deze restauratie. mata hari. de mythe en het meisjeMata Hari (1916) van Isaac Israels was te zien van 14 oktober
  • Portret Mata Hari gepresenteerd mata hari – de mythe en het meisje Op 14 oktober 2017, honderd jaar na haar dood, opent
  • Filosoferen met beelden én kinderen tussen dieren en mensen: “Hebben dieren eigenschappen die mensen niet hebben? En andersom?” Een meisje merkt
  • Handelsgezind Helene groeit op in Duitsland. Haar vader is oprichter van Wm H. Müller & Co, handelsonderneming in ijzer en staal. Ze leest op 14-jarige leeftijd hoofdwerken van verlichte schrijvers en filosofen waaronder Spinoza, die haar later zal inspireren tot het vormen van haar levensmotto: Spiritus et materia unum.
  • Een monument voor president Steyn II Als een eerder ontwerp van beeldhouwer Mendes Da Costa voor het monument van Martinus Steyn door Helene wordt afgekeurd, krijgt Henry van de Velde in 1924 de opdracht.
  • Afscheid met blik op de toekomst De beeldentuin is nog maar net open of Hammacher stuurt al weer aan op uitbreiding. Hij wil een paviljoen van de architect Gerrit Rietveld en vraagt hem ook parkbanken te ontwerpen. In zijn laatste jaren als directeur draagt hij nog bij aan internationale tentoonstellingen, verwerft hij met kritiek de Grote spleettrommel uit Oceanië en een metaalreliëf van de kunstenaar Zoltán Kemény.
  • Een museum van internationale allure Het overgangsmuseum is inmiddels 15 jaar oud. Hammacher zet zijn zinnen op de nieuwe vleugel naar ontwerp van Henry van de Velde, met beeldenzaal, waarin hij de nieuwe aanwinsten van Arp, Zadkine en Rodin een prominente plaats zal kunnen geven. Stap voor stap probeert Hammacher Rijksmuseum Kröller-Müller te transformeren tot een museum van internationale allure.
  • Ruimte voor beelden Hammacher krijgt steeds meer voor elkaar, maar het gaat hem nog niet snel genoeg. Hij knokt voor hogere budgetten, en om de beeldentuin te verwezenlijken speelt hij hoog spel. Stukje bij beetje krijgt de beeldhouwkunst voet aan de grond in de collectie. Met beeldhouwerstekeningen voegt hij weer een nieuw onderdeel toe.
  • Tussen kunst en natuur Directeur Rudi Oxenaar formuleert een visie voor het museum waarin de ‘ontmoeting tussen natuur en kunst’ centraal staat. Ook is hij steeds vaker betrokken bij internationale kunstpodia. Hij is commissaris voor de Nederlandse deelneming aan de 33e biënnale van Venetië en lid van de keuze- en plaatsingscommissie voor de 5e internationale tentoonstelling van beeldhouwkunst in het Park Sonsbeek te Arnhem. Ondertussen wordt in Otterlo een tweede uitbreiding van de beeldentuin verwezenlijkt.
  • Historische continuïteit Er is hernieuwde interesse in de geschiedenis van het museum en de hoofdpersoon Helene Kröller-Müller. Van Straaten wil de verzamelgeschiedenis nauwkeurig in kaart brengen, en investeert in het ontsluiten van het historisch archief en in onderzoek naar de collectie. Dit krijgt onder andere uitwerking in succesvolle tentoonstellingen als Vincent & Helene en De favorieten van Helene.